Rubikova kocka je jedným z najikonickejších hlavolamov všetkých čias. Jej poskladanie síce nie je jednoduchou úlohou, no ide o zaujímavý spôsob trávenia voľného času. Pri skladaní Rubikovej kocky si trénujete kognitívne funkcie, pričom rozvíjate logické myslenie a taktiež pamäť. V tomto článku vám poskytneme kompletný návod, ako zložiť Rubikovu kocku krok za krokom s využitím algoritmov. A dozviete sa aj niektoré fakty a zaujímavosti o Rubikovej kocke, ktoré vás možno prekvapia.
Tipy pre začiatočníkov
Skladanie Rubikovej kocky môže byť pre začiatočníkov pomerne zložité. Avšak, s niekoľkými jednoduchými tipmi a trikmi zvládnu túto úlohu aj tí, ktorí s ňou ešte nemajú veľa skúseností.
Trénujte
Neexistuje žiadna jednoduchá metóda, ako vyriešiť Rubikovu kocku. Aj postup, ktorý opisujeme nižšie v článku, je podrobný. Navyše, vvyžaduje si učenie nových algoritmov a dodržiavanie krokov, s ktorými ste sa asi nikdy predtým nestretli.
Jediný spôsob, ako sa v skladaní kocky zlepšiť, je trénovanie. Ak budete mať pocit, že sa nikam neposúvate, nevzdávajte to. Každé opakovanie jednotlivých krokov vás priblíži k zapamätaniu a jej rýchlejšiemu skladaniu.
Buďte v pokojnom prostredí
Pri skladaní kocky je potrebná vysoká sústredenosť, a preto by ste sa nemali nechať ničím a nikým rušiť. Nájdite si na jej skladanie miestnosti, ako sú napríklad pracovne alebo spálne, v ktorých je pokoj a ticho. Je to prakticky základ úspechu. Tiež môžete zvoliť miestnosť, v ktorej sa cítite dobre. Jednoducho, aby bolo všetko podľa vašich predstáv.
Môže sa vám stať, že sa pri skladaní skutočne zaseknete. V tomto prípade vám odporúčame skladať kocku podľa videa. Keď uvidíte riešenie jednotlivých krokov vizuálne, pochopíte to rýchlejšie.
Niekedy sa možno zle vyspíte alebo nebudete v dobrej nálade, v dôsledku čoho vám skladanie nepôjde. Vtedy radšej kocku odložte a vráťte sa k jej riešeniu inokedy.
Začnite jednoducho
Aj keď je vaším cieľom naučiť sa skladať Rubikovu kocku rýchlo, začínajte vždy jednoducho a pomaly. Najskôr sa zamerajte na skladanie kocky metódou pre začiatočníkov. Získate tak pevný základ a pochopíte, ako kocka funguje. Na tom potom môžete stavať pri skladaní pokročilejších a zložitejších kociek. Nižšie vysvetlená metóda CFOP vyvinutá Jessicou Fridrich je totiž základom pri riešení kociek väčších veľkostí – napr. 4×4, 5×5 a väčších.
Po zvládnutí začiatočníckej metódy môžete prejsť na pokročilé metódy a naučiť sa triky, vďaka ktorým ju budete skladať rýchlejšie.
Zoznámenie sa s Rubikovou kockou
Rubikovu kocku tvorí spolu 54 dielikov, čo vedie k neuveriteľným 43 252 003 274 489 856 000 možným kombináciám. Skladá sa zo 6 strán, 8 rohov a 12 hrán. Niektorí ľudia prídu na manipuláciu s dielikmi kocky pomerne rýchlo, no iným to môže trvať dlhšie. Nech už patríte do akejkoľvek skupiny, s trochou trpezlivosti to určite zvládnete.
Začnite tým, že budete manipulovať s dielikmi intuitívne bez použitia návodu. Uvedomíte si tak, ako vedú určité ťahy k možným výsledkom. Neskôr začnite pracovať s algoritmami. Zo začiatku sa vám môže zdať slepé nasledovanie algoritmov robotické, no po čase im začnete rozumieť a dokonca ich upravovať tak, aby ste si pri skladaní vytvorili skratky.
Dobrým cvičením pre začiatočníkov je pracovanie na vyriešení jednej strany kocky. Vôbec si pritom nevšímajte ostatné steny. Pracujte na jednej strane aj v prípade, že sú ostatné steny neusporiadané. Pokúste sa to zvládnuť bez použitia algoritmov. Vďaka tomuto cvičeniu sa lepšie zoznámite s Rubikovou kockou a vytvoríte si predstavu o tom, ako umiestňovať konkrétne dieliky bez toho, aby ste ovplyvnili pozíciu tých ostatných.
Skladanie Rubikovej kocky je jednou z voľnočasových aktivít, ktoré sú nielen zábavné, ale aj prospešné. Táto činnosť totiž zlepšuje pozornosť, pamäť, trpezlivosť a obratnosť. Dizajn kocky síce na prvý pohľad pôsobí jednoducho, no na jej poskladanie sú potrebné zložité algoritmy a stratégie. Preto vám prinášame podrobný postup, ako na to.
Vysvetlenie algoritmov
K zloženiu kocky potrebujeme poznať algoritmy. Tie sa skladajú z jednotlivých písmen a znakov. Na ich pochopenie by vám malo stačiť toto vysvetlenie:
R: Otočenie pravej vrstvy v smere hodinových ručičiek.
R‘: Otočenie pravej vrstvy proti smeru hodinových ručičiek.
L: Otočenie ľavej vrstvy v smere hodinových ručičiek.
L‚: Otočenie ľavej vrstvy proti smeru hodinových ručičiek.
U: Otočenie hornej vrstvy v smere hodinových ručičiek.
U‘: Otočenie hornej vrstvy proti smeru hodinových ručičiek.
D: Otočenie spodnej vrstvy v smere hodinových ručičiek.
D‘: Otočenie spodnej vrstvy proti smeru hodinových ručičiek.
F: Otočenie prednej vrstvy v smere hodinových ručičiek.
F‘: Otočenie prednej vrstvy proti smeru hodinových ručičiek.
B: Otočenie zadnej vrstvy v smere hodinových ručičiek.
B‘: Otočenie zadnej vrstvy proti smeru hodinových ručičiek.
Krok 1. Skladanie bieleho kríža
V prvom kroku si na jednej strane kocky zložíme biely kríž. Na to, aby sme ho zložili, potrebujeme dvojfarebné hranové kocky, na ktorých je biela farba. Biely kríž skladáme intuitívne. Ak narazíme na nejaký problém, môžeme si pomôcť videonávodom.
Využite túto fázu na to, aby ste sa oboznámili s Rubikovou kockou a zistili, ako ďaleko sa dokážete dostať bez pomoci. Snažte sa posúvať biele hrany na správne miesto a zároveň nepokaziť tie, ktoré už sú vyriešené.
Krok 2. Skladanie prvej vrstvy
Ak sa vám podarilo zložiť biely kríž bez toho, aby ste použili videonávod, pokúste sa dokončiť svojpomocne aj tento krok.
V druhom kroku budeme skladať prvú vrstvu bielej farby, pri ktorej nám vzniknú z farebných kociek tvary písmena T. Na to potrebujeme nájsť kocky bielej farby na spodnej vrstve. Ak ste našli biely roh, ktorý sa nachádza priamo na vrchnej vrstve, urobte jeden z troch algoritmov podľa orientácie dielu (v smere, ktorých je biela kocka otočená). Pokiaľ je biely rohový dielik na mieste, kam patrí, ale je otočený nesprávne, potom ho musíte najprv presunúť.
Na riešenie problémov v tomto kroku môžete využite 1 z týchto algoritmov v závislosti od toho, akým spôsobom je biela kocka otočená:
R‘ D‘ R
F D F‘
F L D2 L‘ F‘
Krok 3. Skladanie druhej vrstvy
Od tohto bodu začneme častejšie používať algoritmy. Bielu vrstvu máme vyriešenú, takže môžeme kocku otočiť hore nohami a zameriavať sa na nevyriešenú vrstvu.
V tomto kroku dokončíme prvé dve vrstvy. Použijeme dva algoritmy, ktoré vkladajú kúsok hrany z hornej vrstvy do strednej vrstvy, pričom neporušujú vyriešenú bielu plochu.
Vľavo: U‘ L‘ U L U F U‘ F‘
Vpravo: U R U‘ R‘ U‘ F‘ U F
Ak je hranový prvok na svojom mieste v druhej vrstve orientovaný nesprávne, musíme algoritmus použiť dvakrát.
Krok 4.: Skladanie žltého kríža
Začíname riešiť poslednú stenu, ktorá vytvára žltý kríž na vrchole kocky. Nezáleží na tom, že dieliky nie sú na svojich konečných miestach. Znamená to, že nemusíte dávať pozor na farby strán.
Na vrchnej strane kocky môžeme získať tri možné obrazce. Na prechod z jedného štádia do druhého použijeme algoritmus:
FRUR’U’F‘
Keď uvidíte žltú kocku iba v strede, musíte algoritmus použiť trikrát. Ak sa vám na vrchnej vrstve objaví tvar písmena „L“, použite algoritmus dvakrát. V prípade vodorovnej čiary stačí použiť algoritmus iba raz.
Krok 5. Umiestnenie žltých okrajov na svoje miesto
Po vytvorení žltého kríža na vrchole kocky si musíme umiestniť žlté okrajové diely na ich konečné miesta. Urobíme to tak, aby boli farby bočných stredových dielov rovnaké. Na prehodenie predných a ľavých žltých hrán využijeme algoritmus:
RUR’URU2R’U
V tomto kroku sa môžeme dostať do situácie, kedy treba vyššie zmieňovaný algoritmus použiť viackrát.
Krok 6. Umiestnenie žltých rohov na svoje miesto
Teraz nám zostanú nevyriešené žlté rohy poslednej steny. Nájdeme dielik, ktorý sa už nachádza na správnom mieste. Presunieme ho do pravého predného horného rohu, a potom použijeme nasledujúci algoritmus na premiestnenie troch nesprávnych dielikov:
URU’L’UR’U’L
Algoritmus použijeme dvakrát, aby sme umiestnili dieliky do správnej polohy. Ak sa stále žiadny zo žltých rohov nenachádza na správnom mieste, opakujeme algoritmus ešte raz.
Chytíme si kocku do ruky tak, aby bol nevyriešený žltý roh v prednom pravom hornom rohu. Následne dvakrát alebo štyrikrát vykonáme nižšie uvedený algoritmus, kým nedostaneme dielik na správne miesto:
R’D’RD
Po tomto kroku bude kocka vyzerať znova neusporiadane, no nemusíte sa báť. Keď zorientujeme všetky rohové diely, bude to v poriadku.
Teraz otočíme vrchnú vrstvu iba preto, aby sme presunuli ďalší nevyriešený žltý dielik do predného pravého horného rohu kocky. Používame znova ten istý algoritmus, kým nedostaneme konkrétny dielik na správne miesto. Dávame pritom pozor, aby sme medzi algoritmami nepohli dvoma spodnými vrstvami. Taktiež nikdy neotáčame celou kockou.
Pomôžte si nákresmi aj videami na youtube
To bol posledný krok, kocka by mala byť v tomto momente vyriešená. Ak sa vám nepodarila vyriešiť podľa tohto návodu, pomôžte si vizuálnymi nákresmi. Alebo môžete sledovať aj videá na YouTube, ktoré sa dajú ľahšie pochopiť.
Zaujímavé fakty o Rubikovej kocke
Ide o jednu z najpopulárnejších hračiek na svete, ktorá od svojho vzniku v roku 1974 priťahuje pozornosť miliónov ľudí. K tejto kocke sa viaže mnoho zaujímavých faktov. Niektoré z nich vás možno prekvapia a podnietia vašu zvedavosť.
Magická kocka
Kocka bola vymyslená a uvedená na trh v roku 1974. Vtedy bola označovaná ako „Magic Cube“, čo v preklade znamená magická kocka. Až o 6 rokov neskôr, v roku 1980, bol názov zmenený na „Rubikova kocka“.
Výzva pre samotného vynálezcu
Zloženie kocky je výzvou aj pre samotného vynálezcu tohto hlavolamu. Hovorí sa, že maďarský sochár Ernő Rubik, ktorý ju vynašiel, strávil asi mesiac tým, že sa snažil hľadať rôzne ťahy na riešenie hlavolamu.
Prvé súťaže v skladaní
Už v roku 1982 sa začali konať súťaže v skladaní Rubikovej kocky. Prvé majstrovstvá sa konali v Budapešti. Vyhral ich Minh Thai zo Spojených štátov amerických. Podarilo sa mu hlavolam vyriešiť za 22,95 sekundy.
Prvá príručka s riešeniami
Prvú knihu s návodmi, ako Rubikovu kocku vyriešiť, vydal iba 13-ročný chlapec Patrick Bossert v roku 1981 pod názvom „You Can Do the Cube“ (Vieš poskladať kocku). Ako vidíte, tento hlavolam je skutočne obľúbený aj medzi deťmi.