Teplo je príjemné, pokiaľ sedíme na pláži alebo kúpalisku s drinkom v ruke. No pri zaspávaní a počas dňa v práci môže byť pomerne otravné. Našťastie, existujú jednoduché spôsoby, ako schladiť byt o niekoľko stupňov aj bez klimatizácie. Prečítajte si účinné rady, ktoré vám pomôžu schladiť izbu a cítiť sa v letných horúčavách pohodlnejšie.

Zdroj: Shutterstock.com

Zatiahnite počas dňa závesy alebo žalúzie

Ak necháte v horúčavách počas teplých mesiacov okná odhalené, umožníte slnku vstupovať do miestnosti počas celého dňa. Práve preto je dôležité nechať žalúzie alebo závesy cez deň zatiahnuté. Takéto zablokovanie slnka vám pomôže schladiť miestnosť aj bez klimatizácie.

Ak máte v izbe okno, ktoré zachytáva veľa priameho slnečného svetla, čo najskôr si zaobstarajte zatemňujúce závesy a zatiahnite ich v hodinách, kedy je slnko najsilnejšie. V opačnom prípade sa môže vaša izba premeniť na skleník, čo veľmi rýchlo pocítite na nepríjemnej nepohode.

Zdroj: Shutterstock.com

Otvorte na noc okná a dvere

Toto je jeden z najúčinnejších a najrýchlejších spôsobov, ako ochladiť teplý vzduch v miestnosti aj bez klimatizácie. Navyše, je veľmi zdravé spať pri otvorenom okne, pretože vám to umožní dýchať čerstvý vzduch po celú noc. Zároveň sa vaša izba ochladí, pretože v noci je teplota výrazne nižšia ako počas dňa.

Tesne predtým, ako si ľahnete do postele, otvorte okná v spálni dokorán. Ak to nestačí, pootvárajte aj interiérové dvere. Otvorením okien vytvoríte v izbe príjemný vánok a ochladenie.

Zdroj: Shutterstock.com

Umiestnite ľad alebo studenú vodu pred ventilátor

Toto je skvelá metóda, ako cez deň schladiť byt. Ak umiestnite pred ventilátor studenú vodu alebo ľad a zapnete ho, ventilátor bude chlad rozfúkavať okolo seba.

Týmto spôsobom sa miestnosť ochladí a vy rýchlo pocítite vánok chladného vzduchu. Pri použití tejto techniky je dobré zatvoriť dvere a okná, aby ste studený vzduch udržali vo vnútri.

Dávajte si pri tejto metóde pozor na oči. Sedenie priamo pred ventilátorom by vám ich mohlo podráždiť.

Spite bližšie k zemi

Teplý vzduch v miestnosti má tendenciu stúpať smerom nahor k stropu. Preto vám odporúčame si v lete rozobrať posteľ a skúsiť spať v noci iba na matraci.

Môžete dokonca skúsiť variant bez matracu a uvidíte, či spozorujete rozdiel. Ak je spanie na zemi príliš nepohodlné, vyskúšajte použiť karimatku.

Ide o skutočne dobrý spôsob, ako zaspať vo vysokých horúčavách. Dlaždice v bytoch sú zvyčajne chladné a na tvrdý povrch si časom zvyknete. Koniec-koncov, hovorí sa, že spanie na zemi je to najzdravšie, čo môžete urobiť pre vašu chrbticu.

Používajte ventilátory

Ventilátory budú v horúčavách vašimi najlepšími priateľmi. Vedeli ste, že v skutočnosti vzduch neochladzujú, ale vytvárajú len mierny vánok? Preto je dôležité si dobre rozmyslieť, kam ich umiestníte.

Zdroj: Shutterstock.com

Umiestnenie ventilátorov

Nájdite chladnejšiu časť domu alebo bytu (ak je vonku chladnejšia teplota, pomôže vonkajší vzduch). Ventilátor umiestnite v tejto časti bytu a nasmerujte ho smerom k teplejšej časti domu. Toto pomôže premiestniť chladnejší vzduch z jednej miestnosti do druhej.

Stropné ventilátory

Stropné ventilátory vám pomôžu schladiť izbu aj bez klimatizácie. Sú vo všeobecnosti lacnejšie, pričom predstavujú skvelý spôsob, ako ochladiť vzduch v spálni pomocou cirkulácie. Stropné ventilátory sú úspornejšie a šetrnejšie k prírode ako klimatizácia.

Správna inštalácia

Po inštalácii ventilátorov nezabudnite na ich správne nastavenie. V lete by sa mali otáčať proti smeru hodinových ručičiek. To pomáha vytvoriť v miestnosti zostupný prúd vzduchu a chladivý vánok. V zime by sa mal naopak ventilátor točiť v smere hodinových ručičiek, aby sa vytvoril vzostupný prúd.

Zdroj: Shutterstock.com

Optimalizujte vaše ventilátory pre správne fungovanie

Pravidelné čistenie

Ak chcete, aby váš ventilátor správne fungoval a ochladzoval vzduch v miestnosti, je potrebné ho pravidelne čistiť.

Čistenie v okolí motora

Pokiaľ je stropný ventilátor zaprášený, motor sa môže rýchlejšie zahrievať. To spôsobuje pomalý chod ventilátora. Odstraňujte prach z okolia motora ventilátora suchou handričkou aspoň raz mesačne.

Čistenie lopatiek

Okrem odstraňovania prachu v okolí motora je potrebné pravidelne čistiť aj lopatky. Čistite ich suchou alebo zľahka navlhčenou handričkou vždy, keď je to potrebné.

Utiahnutie skrutiek

Kývajúci sa ventilátor neochladzuje vzduch v miestnosti tak efektívne ako by mal. Odstráňte akékoľvek kývanie tým, že poriadne utiahnete skrutky. Týmto zlepšíte nielen funkčnosť ventilátora, ale zároveň predĺžite aj jeho životnosť.

Točenie v správnom smere

V lete by sa mali stropné ventilátory točiť proti smeru hodinových ručičiek. Vďaka tomu sa bude vzduch tlačiť smerom nadol a vytvorí príjemný ochladzujúci vánok.

Ak sa ventilátor neotáča správnym smerom, skúste vyhľadať prepínač na bočnej strane ventilátora alebo si prečítajte návod na použitie,aby ste mohli smer otáčania prepnúť.

Mohlo by vás zaujímať: Prvý elektrický ventilátor bol vyrobený už v roku 1886. Vynašiel ho Dr. Schuyler Skaats Wheeler. Okamžite sa stal obľúbený u ľudí, ktorí v lete pracovali v interiéri. Tento malý stolový ventilátor vyrobený z mosadze bol však pomerne nebezpečný, pretože nemal okolo lopatiek žiadny kryt.

Zdroj: Shutterstock.com

Kontrolujte vlhkosť vzduchu

Vlhkosť vo vzduchu môže ešte zhoršiť vaše pocity pri horúčavách. Odvlhčovač vám síce nepomôže schladiť teplý vzduch v miestnosti, no dokáže odstrániť nepríjemný lepkavý pocit.

Keďže vlhkosť v miestnosti znižuje efektivitu odparovania nášho potu, môžeme sa vo vlhkom prostredí cítiť nepríjemnejšie. Práve preto je dobré investovať do kvalitného odvlhčovača.

Vyberte si chladivú posteľnú bielizeň

Počas leta môžete staviť na posteľnú bielizeň, ktorá je priedušná a udrží chlad. Jeden z najvhodnejších materiálov, ktorý si viete vybrať, je bavlna.

Bavlna totiž dokáže regulovať telesné teplo a rýchlo absorbovať vlhkosť. Vďaka týmto vlastnostiam vám bavlnené obliečky zabezpečia pri spánku maximálne pohodlie. Bavlna je zároveň udržateľná, šetrná k prírode a dlhotrvácna.

Zdroj: Shutterstock.com

Zbavte sa elektroniky v spálni

Spotrebiče a elektronika, ako napríklad televízory, počítače a konzoly, vytvárajú v miestnosti veľa nadmerného tepla. V horúčavách to môže spôsobiť, že sa v spálni budete cítiť ako v peci.

Ak teda chcete znížiť teplotu v miestnosti o niekoľko stupňov, mali by ste odpojiť elektroniku, ktorú nevyhnutne nepotrebujete.

Kúpte si izbové rastliny

Izbové rastliny sú momentálne veľmi trendovou interiérovou dekoráciou. Okrem toho, že dokážu izbu zútulniť, vedia v izbe aj udržiavať chlad. Izbové rastliny totiž prirodzene spotrebovávajú horúci vzduch v miestnosti.

Zdroj: Shutterstock.com

Upracte neporiadok

Ďalším efektívnym spôsobom, ako ochladiť miestnosť, je upratovanie. Hromady oblečenia a neporiadok majú tendenciu pohlcovať teplo a udržiavať ho vo vnútri.

Čím menej neporiadku máte v danej izbe, tým viac priestoru zostáva na rozptýlenie tepla.  Vzduch sa tak dokáže rýchlejšie ochladiť.

Veľa neporiadku v miestnosti môže obmedzovať prúdenie vzduchu, čo spôsobuje, že sa v horúčavách cítime v miestnosti ešte teplejšie. Ak sa vám v spálni povaľuje oblečenie na zemi, uložte ho do skrine a zatvorte ju.

Nainštalujte si okennú klimatizáciu

Jeden z najlepších spôsobov, ako schladiť izbu, je nainštalovanie okennej klimatizácie alebo zaobstaranie si prenosnej.

Tento typ klimatizácie účinne schladí miestnosť tým, že ochladzuje vzduch iba v jednej miestnosti. Naopak, centrálna klimatizácia chladí celý dom, čo trvá o čosi dlhšie. A inštalácia okennej klimatizácie nie je vôbec taká komplikovaná. Každopádne, oba typy majú svoje nesporné benefity.

Ešte jednoduchšie je používanie prenosnej klimatizácie. Nie je potrebná žiadna inštalácia, stačí ju v lete zapojiť do zástrčky a máte hotovo.

Nepoužívajte rúru

Používanie varnej dosky a rúry prirodzene zvyšuje interiérovú teplotu. Ak máte v dome alebo v byte otvorený priestor (napríklad modernú kuchyňu spojenú s obývačkou), horúci vzduch z kuchynských spotrebičov ho zohreje celý.Pokiaľ však zredukujete používanie spotrebičov na minimum, ušetríte na energiách v kuchyni a budete mať chladnejší byt.

V horúčavách je preto lepšie pripravovať šaláty, držať sa studenej kuchyne alebo rozpáliť gril na terase. Existuje mnoho chutných a zdravých receptov na prípravu jedál na grile. Skúste si ugrilovať rebierka, syr alebo lososa.

Zdroj: Shutterstock.com

Ak potrebujete variť každý deň aj počas horúčav, pokúste sa kuchyňu izolovať od ostatných častí bytu tým, že budete zatvárať dvere. Dávajte si na zatváranie dverí pozor najmä vo večerných hodinách pred spaním.

Nepoužívajte sušičku

Spustenie sušičky a práčky v horúčavách zaručene spôsobí, že teplota v interiéri sa zvýši. Počas veľmi horúcich dní sa pokúste pranie odložiť na neskôr, aby ste zabránili zvyšovaniu teploty v byte počas najväčších horúčav.

Ekologické sušenie

Namiesto použitia sušičky v lete vyveste bielizeň na vonkajšiu šnúru alebo sušiak. Slnko a vánok sú najlepším spôsobom, ako rýchlo a ekologicky vysušiť oblečenie. Navyše, slnko oblečenie dezinfikuje, rýchlo ho vysuší a vy si budete môcť užívať mierne chladnejší byt s menšou vlhkosťou.

Zdroj: Shutterstock.com

Studené obklady

Táto metóda vám síce nepomôže schladiť byť, no dokáže vám spríjemniť chvíľky a znížiť vašu telesnú teplotu. Prikladajte si špongiu alebo uterák namočenú/-ý v studenej vode na pulzné časti tela.

Zapamätajte si: Pulzné miesta na tele sú tie, kde sa krv nachádza najbližšie k pokožke. Do tejto kategórie patria zápästia, krk, lakte, členky a chodidlá.

Zmrazte si obliečku na vankúš

Chladný vankúš pri zaspávaní ocení v horúčavách každý z nás. Toto síce nie je spôsob, ako ochladiť izbu, no pomôže vám pred zaspávaním mierne schladiť vaše telo.

Zabaľte počas dňa obliečku na vankúš do plastovej tašky. Zabalenú obliečku vložte do mrazničky. Tesne predtým, ako pôjdete spať, obliečku vytiahnite a oblečte na vankúš.

Tento spôsob vám v horúčavách poskytne upokojujúci účinok a ochladenie, ktoré by malo trvať dostatočne dlho na to, aby ste stihli pokojne zaspať.

Prečo je v horúčavách ťažké zaspať?

Vyššie nočné teploty môžu počas letných mesiacov spôsobovať nepokoj a nepohodlie. Teplý vzduch v spálni môže totiž narušiť termoregulačné schopnosti tela a spôsobovať únavu.

Telesná teplota výrazne ovplyvňuje nástup spánku a jeho kvalitu. Okrem toho, vyššia teplota tela sa spája so zníženou kvalitou regeneračného spánku, a preto v lete pomerne často pociťujeme po zobudení únavu.

Zdroj: Shutterstock.com

Tipy na zlepšenie spánku v horúčavách

Najväčším problémom pri horúčavách býva práve zaspávanie. Odhliadnuc od ochladenia miestnosti vám môžu pomôcť zaspať aj iné spôsoby. Prečítajte si, ktoré sú tie najúčinnejšie.

Hydratujte vaše telo

Vaše telo sa v horúčavách prirodzene potí, čo môže ľahko viesť k dehydratácii. Práve preto je potrebné, aby ste v lete dodržiavali pravidelný pitný režim. Ak bude vaše telo hydratované, bude sa vám lepšie spať.

V horúčavách by ste mali vypiť aspoň 2 litre vody denne. No čím viac jej vypijete, tým lepšie.

Vyhýbajte sa nápojom, ktoré sú príliš studené. V horúčavách totiž môžu spôsobiť telu náhly šok, čo dokáže vyústiť až do bolesti hrdla alebo k horúčke.

Zdroj: Shutterstock.com

Vyhýbajte sa večer modrému svetlu

Moderné technológie, ako napríklad počítače, televízory a smartfóny, vyžarujú modré svetlo, ktoré blokuje spánkový hormón. Ak si začnete všímať kvalitu vášho spánku potom, ako strávite večer pri počítači a potom, ako strávite pokojný večer s knihou, jednoznačne spozorujete rozdiel.

Zapamätajte si:Ideálne je vyhýbať sa modrému svetlu aspoň 3 hodiny pred spánkom. Ak to pre vás nie je možné, pokúste sa tento účinok zmierniť nočným režimom daných technológií, upravením jasu alebo si zaobstarajte ochranné okuliare, ktoré modré svetlo blokujú.

Zdroj: Shutterstock.com

Fyzicky unavte telo ešte počas dňa

Pravidelné cvičenie je veľmi prospešné nielen pre telo, ale aj pre myseľ. Fyzická aktivita počas dňa pomáha skvalitniť spánok a urýchliť večerné zaspávanie. Pozor, odporúča sa však cvičiť ráno, nie večer.

Večer má byť telo v pokoji a pomaly sa pripravovať na spánok. Pokúste sa nájsť fyzickú aktivitu, ktorú si budete počas dňa užívať. Nezáleží na tom, či to bude tanec, fitko, beh alebo práca v záhrade. Ak vás bude táto aktivita napĺňať, dodržiavajte disciplínu a nebudete sa do nej musieť nútiť každý jeden deň.

Zdroj: Shutterstock.com

Jedzte ľahkú večeru

Ak si dáte pred spánkom ťažké jedlo, telo musí vynaložiť veľké množstvo energie na to, aby ho strávilo. To mu zabraňuje plne odpočívať.

Konzumujte vaše posledné jedlo dňa minimálne 4 hodiny pred spánkom. A radšej zvoľte ľahší variant, ako napríklad šalát, grilovanú zeleninu či ryby.

Pozor: Vyhýbajte sa ťažkým múkovým a mastným jedlám!

Upokojte si myseľ

Predtým, ako budete zaspávať, si vyčistite myseľ. Skúste aspoň 15 minút meditovať, zacvičiť si jogu alebo sa venujte meditatívnej aktivite, ako je napríklad štrikovanie. Ak ste tieto metódy doteraz nikdy neskúšali, nezúfajte. Na internete nájdete veľa návodov, ako meditovať či cvičiť jogu, a dokonca aj veľa návodov na štrikovanie alebo háčkovanie.

Skvelou metódou na upokojenie je aj vytvorenie pravidelného predspánkového rituálu. Zapáľte si sviečky, pustite si relaxačnú hudbu a oddychujte. Pri každodennom opakovaní tohto rituálu dáte telu signál, že sa blíži čas na spánok.

Zapamätajte si: Ak máte pred spánkom v hlave veľa myšlienok, môže byť pre vás ťažké zaspať. Spánok môže byť tak nekvalitný.

Zdroj: Shutterstock.com

Skúste esenciálne oleje

Účinnou a zároveň príjemnou metódou na zlepšenie spánku sú esenciálne oleje. Jeden z najúčinnejších olejov na navodenie spánkovej atmosféry je levanduľový esenciálny olej.

Náš tip: Zmiešajte niekoľko kvapiek levanduľového esenciálneho oleja so studenou vodou vo fľaštičke. Potom ho použite pred spaním ako rozprašovač. Môžete si zaobstarať aj difuzér alebo levanduľový vankúšik.