O tom, ako napísať dobrý životopis, sme písali v našom predchádzajúcom článku. Teraz prichádza ďalšia časť: pohovor. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že ide o ďalšiu stresujúcu záležitosť, nie je to tak. Alebo aspoň nemusí. Dobrá príprava dokáže zázraky a odvráti nielen nervozitu, ale aj prípadný neúspech. Ako teda uspieť na pohovore?

Na každom pohovore vám budú položené tri kľúčové otázky:

  • Ako by ste sa predstavili?
  • Kedy môžete začať
  • Akú finančnú odmenu očakávate

Ale to na pohovor nestačí. Zhrňme si všetko od začiatku. Čo robiť pred pohovorom?

Zistite si o spoločnosti čo najviac informácií

Je potrebné mať prehľad aspoň o tom, čím sa spoločnosť, do ktorej sa hlásite, zaoberá. Ak budete poznať ďalšie informácie o jeho štruktúre, histórii a ľuďoch, ktorí v ňom pôsobia, môžete získať niekoľko plusových bodov. Zamerajte sa najmä na novinky, ktoré môže mať spoločnosť na svojej webovej stránke, v sociálnych médiách, vo výročných správach. Preštudujte si, či existuje niečo špecifické, s čím spoločnosť v poslednom čase zápasí a na čo by sa vás mohli potenciálni zamestnávatelia opýtať.

Nezabudnite si pred pohovorom pozrieť konkurenčné spoločnosti. Veľmi dobrým zdrojom informácií pre vás môže byť aj LinkedIN. Vopred si zistite, kto je publikum a aký bude účel vášho stretnutia.

Foto: Shutterstock.com

Prejdete si svoj životopis bod po bode

Je skvelé, že ste si dali tú námahu a zostavili životopis. Ale teraz to budete musieť obhájiť. Zamerajte sa na každý bod, postupne si ich všetky prejdite a v prípade podrobných otázok sa ich pokúste uviesť v širšom kontexte. Čo môžete vy sami dodať k jednotlivým bodom? Môžete uviesť konkrétny príklad?

Uvádzanie a opisovanie príkladov a situácií z praxe je oveľa cennejšie ako len stručné zhrnutie programov, v ktorých pracujete alebo za ktoré ste zodpovední. Čo ste dosiahli v minulom roku? Aký bol váš cieľ?

TIP: Ako napísať životopis? Čítajte ďalej!

Prvý dojem je kľúčový

Pracovný pohovor trvá zvyčajne 1 hodinu. Nezabudnite si dohodnúť schôdzku a v ideálnom prípade si ju hneď zapíšte do kalendára. Vopred si zistite, kam pôjdete a kde budete čakať, a nájdite si rýchlejšiu trasu verejnej dopravy, aby ste sa vyhli počiatočným rozpakom. Pred pohovorom tiež nezostávajte dlho hore, ale choďte spať skôr, aby ste boli oddýchnutí a svieži.

Na pohovor sa dostavte včas, najlepšie 5 minút pred jeho začiatkom. Nezabudnite tiež, že úvodné vety typu „ako ste prežili víkend“ a podobne majú za cieľ upokojiť vás a je dobré na ne primerane odpovedať – nie však zachádzať do zbytočných detailov a podrobností, ktoré vášho budúceho zamestnávateľa pravdepodobne ani nebudú zaujímať.

  • Počas pohovoru vypnite zvonenie na mobilnom telefóne
  • Zdvorilo pozdravte, snažte sa nehovoriť monotónne
  • Vyberte si pozitívne slová
  • Počas pohovoru nežujte

Pohovor by nemal byť testom, ale dialógom. Je normálne, ak ste mierne vystresovaní alebo nervózni, ale príliš sa nestresujte. Ľahko sa to hovorí, však? Nebojte sa, nie ste sami. Pomôže vám, ak sa dostatočne vyspíte, vopred si pripravíte všetky otázky, prečítate si čo najviac informácií o spoločnosti a pozícii a jednoducho sa do toho pustíte. Väčšinou máme najväčší strach v hlave, ale skutočnosť môže byť mnohokrát prijateľnejšia.

Foto: Shutterstock.com

Čo si obliecť na pracovný pohovor?

Vhodné oblečenie závisí od toho, kde a o akú pozíciu sa uchádzate. Ak sa uchádzate o miesto v korporácii, musíte mať formálnejšie oblečenie, ale ak sa uchádzate o miesto v startupe alebo menšej spoločnosti, môžete si obliecť džínsy a sako…

Vo všeobecnosti dbajte na to, aby oblečenie nebolo provokatívne, príliš krátka sukňa a hlboký výstrih, roztrhané džínsy, tričko s nevhodným nápisom. Zohľadnite aj dress code spoločnosti. Nosia sa tam obleky alebo kostýmy? Tenisky alebo tričká?

Prvý dojem je dôležitý. Nezabudnite preto prísť čistí, umytí a s upravenými nechtami. Vyhnite sa silným parfumom, ktoré môžu v malej miestnosti spôsobiť viac škody ako úžitku.

  • Reklamné agentúry a marketing – Kreatívne prostredie vám poskytne príležitosť byť kreatívnejší. Zvyčajne ide o spoločnosti s uvoľnenou firemnou kultúrou, kde nemôžete nič pokaziť klasickou sukňou a šatami, ale ani košeľou s vyhrnutými rukávmi, džínsami, tričkom…
  • IT – Ak sa uchádzate o manažérsku pozíciu, je vhodnejšie zvoliť formálnejší odev. Na druhej strane si programátori môžu vybrať to, v čom sa sami cítia pohodlne a uvoľnene – rovnako ako to, čo si bežne obliekate do práce.
  • Banky, finančný sektor, podniky – vo všeobecnosti platí, že v týchto sektoroch je oblečenie prísnejšie. Muži nosia obleky a kravaty, ženy nohavicové alebo sukňové kostýmy.
Foto: Shutterstock.com

Ako sa mám predstaviť?

Na začiatku každého pohovoru budete mať krátky čas na to, aby ste sa predstavili – kto ste, čo robíte, aká je vaša súčasná pozícia a prečo odchádzate. Tento úvodný monológ je dobré si vopred nacvičiť, aby bol stručný, jasný a aby ste ho vedeli povedať sebaisto. Kľudne si ho napíšte vopred a potom ho skúste niekoľkokrát povedať. Na pohovor budete lepšie pripravení.

  • Ako sa voláš, kto si?
  • Aká je vaša súčasná pozícia, čo robíte – zdôraznite dôležité body z vašej pracovnej histórie
  • Čo vás priviedlo na pohovor

Požiadavky na danú pozíciu sa môžu v jednotlivých spoločnostiach mierne alebo viac líšiť. Preto si pozrite aj inzerát spoločnosti na danú pozíciu. Zistite, akého kandidáta spoločnosť hľadá a čo od vás môže očakávať.

Soft skills alebo ako správne komunikovať

Okrem technických znalostí je dobré byť pripravený aj z hľadiska soft skills a správnej prezentácie. Snažte sa pôsobiť príjemne, hovorte dostatočne hlasno a zreteľne. Reagujte rozvinutým spôsobom, ale až keď dostanete priestor. Odpovede typu „áno“ alebo „nie“ vás neposunú v kariérnom rebríčku vyššie. Myslite aj na to, že spoločnosť si vás chce „oťukať“ – ako zapadnete do tímu, aký ste typ človeka, čo môže byť pre vás prekážkou a ako rozmýšľate. Ak na otázku nepoznáte odpoveď, skúste si ju vymyslieť: „Nie som si úplne istý, ale myslím si, že vhodný postup je, pretože…“ Aj menej presná odpoveď je lepšia ako povedať, že neviete. Aspoň ukážete, ako rozmýšľate. Ak jednoducho neviete, čo sa od vás žiada, buďte féroví a priznajte to.

Počas pohovoru sa snažte hovoriť jasne a nie príliš rýchlo. Venujte pozornosť aj reakciám poslucháčov. Vždy je lepšie nasať atmosféru spoločnosti a snažiť sa podľa toho konať. A nezabudnite na pokoru.

Foto: Shutterstock.com

Čo rozhodne nerobiť?

  • Nikdy nehovorte zle o svojom bývalom nadriadenom. Nevyzerá to dobre.
  • Vždy položte aspoň 1-2 doplňujúce otázky. Neváhajte si ich pripraviť vopred.
  • Nehovorte, že ste milí a skromní – ak ste, prejaví sa to vo vašom správaní.
  • Nikdy nemlčte. Namiesto toho prejavte energiu a záujem o firmu.
  • Nežiadajte rýchly kariérny postup. Takto ukážete, že táto pozícia je pre vás len prechodnou stanicou.
  • Otázku platu vždy kladie personálny manažér. Pýtať sa ako prvý na plat a benefity nie je ideálny začiatok.
  • Svoje životné sny si nechajte pre seba, ak nesúvisia s vašou prácou.

Reč tela to povie za vás

Snažte sa vyhnúť základným chybám na začiatku predstavenia. Ideálne je primerané podanie ruky (bez vystrašených rýb alebo nadmerného zovretia). Sedieť vzpriamene, nohy pri sebe, pozerať sa ľuďom do očí a používať primeranú gestikuláciu. Počas celého rozhovoru udržujte očný kontakt. Ak je účastníkov viac, udržujte očný kontakt so všetkými účastníkmi.

Vyhnite sa aj vyhýbavým pohľadom, stláčaniu hodiniek, rukám zaťatým v päsť. V našej oblasti je pre väčšinu ľudí tiež nepríjemné, ak nedodržiavame primeranú fyzickú vzdialenosť – mala by byť minimálne 60 cm a maximálne 2 m. Dávajte si tiež pozor na poklepávanie nohami pod stolom alebo na poklepávanie nohami o stôl. Nedotýkajte sa tváre ani sa nehrajte s vlasmi. Stresu sa môžete zbaviť aj účinnejšími metódami.

Foto: Shutterstock.com

Existuje aj nepísané pravidlo reči, ktoré zodpovedá situácii. Záleží na pozícii, ktorej by ste mali prispôsobiť svoj neverbálny prejav. Čím vyššia pozícia a čím konzervatívnejšia oblasť, tým zdržanlivejší by mal byť váš neverbálny prejav – musíte si zachovať vlastnú identitu, ale je dobré si uvedomiť zlé návyky.

Ak sa vám zdá, že sa príliš sústredíte na svoj výkon a uniká vám základné posolstvo pohovoru, skúste trochu poľaviť. Máte základy dobrých mravov, a ak nie všetko vychádza z knihy, nevadí a svet sa určite nezrúti.

Záludné otázky na pohovorech

Niekedy vás personalisti môžu konfrontovať s otázkami, na ktoré je ťažšie odpovedať. Vyžadujú si trochu viac emocionálnej inteligencie, taktu a obratnosti. Zároveň sa nevypláca držať sa hesla „čo máš na mysli, to máš na jazyku“ a musíte si lepšie premyslieť formuláciu svojich odpovedí. Je vhodné pripraviť sa na možné odpovede. Aké otázky by to mohli byť?

  • Aké sú vaše silné stránky?
  • Aké sú vaše charakterové vlastnosti?
  • V čom nie ste dobrý?
  • Čo by ste na sebe chceli zlepšiť?
  • Čo by o vás povedal váš nadriadený?
  • Čo by o vás povedali vaši kolegovia?
  • Čo sa vám na vašej práci nepáči?
  • Čo môžete ponúknuť viac ako ostatní?
  • Kde sa vidíte o 5/10 rokov?
  • Ako hodnotíte tento pohovor?

V prípade záludných otázok na pracovnom pohovore sa snažte obrátiť ich na pozitívnu nôtu, zdôraznite svoje silné stránky, čo vás baví, v čom ste dobrí. Je tiež dobré zamerať sa na negatíva, ktoré chcete vypustiť – aké procesy vám vadia a prečo, čo vám v práci nevyhovuje, a zároveň ponúknuť svoj pohľad na to: prečo je to tak a ako by sa to dalo zmeniť. Krátke zamyslenie sa vám bude hodiť.

Foto: Shutterstock.com

Na čo sa opýtať svojho zamestnávateľa?

Nezabudnite, že na pohovore nejde len o to, aby ste odpovedali na otázky. Po otázkach personálneho oddelenia je zvyčajne rad na vás, aby ste sa opýtali, čo vás zaujíma. Je dobré sa na tento moment pripraviť a vopred si napísať zoznam otázok, aby ste na ne nezabudli.

Ak ste nemali možnosť položiť otázky na pohovore alebo sa otázky objavili až po ňom, nevadí, ak spoločnosti pošlete e-mail, v ktorom poďakujete za pohovor a požiadate o dodatočné otázky.

Dobre cielené otázky vám pomôžu prispôsobiť sa novej pozícii, spoznať firemnú kultúru a očakávania.

  • Existujú nejaké možnosti ďalšieho vzdelávania?
  • Môžete mi priblížiť firemnú kultúru?
  • Ak sa budem chcieť posunúť ďalej, budem mať príležitosť?
  • Čo je najväčšou výzvou na tejto pozícii?
  • Čo bude môj nadriadený očakávať počas skúšobnej doby a po nej?
  • Organizujete pravidelné stretnutia alebo teambuildingy, na ktorých môžeme lepšie spoznať svojich kolegov?
  • Ako bude prebiehať odborná príprava na túto pozíciu?
  • Budem mať po ruke niekoho, kto ma prevedie celým procesom?
  • Ako bude vyzerať môj typický pracovný deň?
  • Kto bude mojím nadriadeným a ako vyzerá pracovný tým?
  • Ide o novootvorenú pozíciu? Ak nie, prečo sa uvoľnila?
Foto: Shutterstock.com

Ako sa pripraviť na pohovor na vedúcu pozíciu

V prípade vyšších pozícií sa personalisti budú viac zaujímať o vaše vodcovské schopnosti, vedenie a skúsenosti. Musíte však tiež zhodnotiť svoje zázemie, silné a slabé stránky a komunikačné zručnosti.

Pohovor je zvyčajne dosť praktický, takže sa pripravte na záludnejšie otázky, napríklad ako ste v minulosti riešili konflikty na pracovisku, čo sa vám počas kariéry naozaj nepodarilo, aké boli vaše najväčšie úspechy, aký je váš osobný štýl vedenia a aké sú vaše krátkodobé a dlhodobé ciele.

Aké otázky môžete položiť, ak sa uchádzate o pozíciu vedúceho pracovníka? Vaše otázky by sa mali týkať spoločnosti aj pozície, o ktorú sa chcete uchádzať.

  • Ako sa nastavujú ciele pre danú pozíciu? Ako sa vyhodnocujú?
  • Kto bude mojím priamym nadriadeným, komu budem reportovať?
  • Čo by som sa mal/a naučiť pred nástupom?
  • Budem budovať vlastný tím alebo ho prevezmem?
  • Existuje možnosť ďalšieho rozvoja? Mentoring?
  • Aké projekty alebo plány má spoločnosť v blízkej budúcnosti, na ktorých by som sa mohol podieľať?

Na pohovore pre manažérov náboroví pracovníci preverujú vašu schopnosť motivovať tým, riešiť problémy a krízové situácie, tvoriť stratégie, rýchlo argumentovať a pracovať s informáciami. Očakávajte aj modelové situácie, ako by ste riešili konkrétny problém, postup, proces.

Foto: Shutterstock.com

Najčastejšie otázky na pohovore

  • Prečo sa uchádzate o prácu v našej spoločnosti?
  • Prečo odchádzate zo súčasného zamestnania?
  • Prečo by sme si mali vybrať práve vás na túto pozíciu?
  • Ako by ste sa finančne ohodnotili?
  • Kedy môžete nastúpiť?

O aký plat žiadať na pohovore?

Jednou z najdôležitejších otázok je otázka budúceho platu. Nie je dobré pýtať sa hneď na začiatku, počkajte, kým náborový pracovník nadhodí túto tému.

Vopred si urobte prieskum trhu, aby ste zistili, ako sa mzdy v danom odvetví pohybujú. Podľa prvej reakcie zvyčajne zistíte, či ste prestrelili, alebo nie. Ak ide o sumu, ktorá nepredstavuje vaše nevyhnutné minimum, dajte jasne najavo, že ste ochotní diskutovať o výške vašej budúcej výplaty.

Veľmi zjednodušene povedané, choďte na pohovor už s konkrétnou sumou, o ktorú žiadate, a keď sa vás náborový pracovník opýta, odpovedzte len číslom. Nechoďte okolo horúcej kaše, neospravedlňujte sa, nič nepridávajte.

  • Majte pripravené tri čísla: optimálnu sumu, za ktorú by ste chceli pracovať a o ktorú sa nebudete dohadovať, minimálnu sumu, za ktorú ste ochotní pracovať, a úvodnú ponuku – keď sa vás opýtajú na váš plat.

Zamestnávateľ nevie, na aké minimum je uchádzač ochotný ísť, uchádzač zasa nevie, aké maximum môže dostať. Interval medzi minimom uchádzača a maximom zamestnávateľa sa nazýva priestor na vyjednávanie. Vyjednávanie o plate je dôležitou súčasťou budúcej mzdy a je dobré byť naň pripravený. Veľa záleží na úvodnej ponuke, zvyčajne sa nad ňu nedostanete. Samozrejme, zamestnávateľ ju bude chcieť čo najviac znížiť – a v ideálnom prípade sa stretnete niekde na polceste. Myslite na to hneď, ako požiadate o ponuku.

  • Nehovorte interval od-do. Je to, akoby ste povedali len menšie číslo. Ak chcete povedať sumu A až B, radšej povedzte len B, teda vyššiu hranicu.
  • Keď sa rokuje o plate, vždy ide o hrubú mzdu. Pomocou online kalkulačky si vypočítajte svoju hrubú mzdu.
  • Ak viete, že nechcete ísť pod určitý limit, jednoducho ho neprekračujte. Veľa ľudí zmäkne, pretože je to „len 40 eur“. No, keď si uvedomíte, že je to 480 eur za rok, 960 eur za dva roky, už to neznie ako „nič“.
  • Pred nástupom do práce je dobré mať podpísanú mzdový výmer. Skontrolujte, či je suma rovnaká ako tá, na ktorej ste sa dohodli.

TIP: Ak sa plat ani zďaleka nepribližuje tomu, čo by ste chceli, ale o prácu stále stojíte, skúste vyjednať variabilnú zložku na základe výkonu. Ukážete tým, že vám na práci skutočne záleží a nechcete peniaze len tak, ale za dobrý výkon. Prípadne sa môžete dohodnúť na skúšobnej dobe a následnom zvýšení platu.

Ako sa pripraviť na pohovor v angličtine

Ak sa uchádzate o zamestnanie v medzinárodnej spoločnosti alebo ak ste vo svojom životopise uviedli, že ovládate angličtinu alebo iné jazyky na určitej úrovni, je pravdepodobné, že pohovor bude prebiehať v cudzom jazyku. Okrem toho, že náborový pracovník vám pravdepodobne položí rovnaké otázky ako v rodnom jazyku, je dobré pripraviť sa aj na to, že celý pohovor bude prebiehať v angličtine.

Používajte jednoduchú reč, nezamotávajte sa do zložitých a komplikovaných viet. Snažte sa hovoriť prirodzene a príliš nemyslite na gramatiku. Je oveľa kŕčovitejšie, ak poukážete na svoje chyby a vrátite sa k nim. Zároveň v každom jazyku existuje súbor fráz, ktoré sa najčastejšie používajú v rôznych situáciách. Nezabudnite na zdvorilostné frázy.

Foto: Shutterstock.com

Ak niečomu nerozumiete, jednoducho sa opýtajte alebo požiadajte o zopakovanie vety. Vždy je lepšie sa spýtať, ako odpovedať na nesprávnu otázku.

Aké sú najčastejšie otázky na pohovore v angličtine?

  • Tell me more about yourself.
  • Did you have any trouble finding us?
  • Why you are interested in this position?
  • What do you know about our company?
  • Why did you leave your last job?
  • What were your responsibilities?
  • Are you a team player?
  • What are your salary expectations?

Na záver vám želáme veľa šťastia a nech pohovor dopadne presne podľa vašich predstáv. A ak máte ďalšie tipy, pokojne sa s nami o ne podeľte v komentároch 🙂