1. Užitočné rady

Ako posilniť imunitu – tipy pre lepšie zdravie

Imunitný systém zaisťuje nepretržitú ochranu nášho tela pred škodlivinami z vonkajšieho i vnútorného prostredia. V prípade, že máte dobrú imunitu, ochorenia sa vám vyhýbajú. No poznáme aj nedostatočnú imunitu, kedy dochádza k alergickým reakciám či rôznym opakujúcim sa a chronickým ochoreniam. Ako si udržať pevné zdravie a posilniť imunitný systém?

Ako funguje imunitný systém

Úlohou imunitného systému je bojovať voči škodlivým vplyvom z vonkajšieho, ale aj vnútorného prostredia, a zabezpečovať tak zdravie človeka. Chráni nás pred baktériami, vírusmi a ďalšími škodlivinami, ktoré by nám mohli uškodiť a spôsobiť rôzne ochorenia či infekcie.

Imunita je neustále v strehu a pri prvých známkach hrozby spustí imunitnú reakciu, ktorou spomínané hrozby zničí. Uvoľňuje rôzne protilátky, ktoré sa na tieto patogény jednoducho naviažu a zneškodnia ich.

O imunite môžeme hovoriť ako o prirodzenej a získanej. Prirodzená imunita je tá, s ktorou sa rodíme. Získanú nadobúdame počas života vystavením rôznym ochoreniam, prípadne očkovaním.

Podpora imunity v 5 krokoch

Každý z nás si už prešiel ochorením. Niektorí sú náchylnejší a iných len tak niečo neskolí. Ak patríte k tým, ktorých imunita nepracuje tak, ako by mala, treba s tým niečo robiť. Pravidelné umývanie rúk či obmedzenie fajčenia a alkoholu sú len začiatkom. Čo všetko môžeme urobiť pre našu imunitu?

Pozrite sa na náš zoznam tipov, ako zlepšiť svoj imunitný systém prirodzenou formou.

1. Kvalitná strava

Dbať na pestrú a kvalitnú stravu je vhodné nielen počas chrípkových sezón. Do vášho jedálnička treba zaradiť všetky potrebné živiny. Konzumáciou väčšieho množstva ovocia a zeleniny nadobudnete dostatočné množstvo vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov. Výborným spôsobom, ako doplniť do tela potrebné živiny, je najmä konzumácia lokálneho ovocia a zeleniny. 

V prípade, že neviete vykryť nedostatok vitamínov stravou, je vhodné siahnuť aj po výživových doplnkoch. Ak sa však dá, uprednostnite vitamíny v ich prirodzenej forme.

Zdravé tuky

Okrem vitamínov a minerálnych látok je vhodné dbať aj na dostatočný prísun zdravých tukov. Aké to sú? Ide o takzvané nenasýtené mastné kyseliny, primárne omega-3, ktoré sú pre telo a jeho funkciu naozaj potrebné. Hrajú totižto dôležitú úlohu v prevencii voči chronickým zápalovým ochoreniam.

Príkladom na zdravé tuky je olivový olej. Omega-3 mastné kyseliny sa ale nachádzajú aj v rybách (napríklad v lososovi) v orechoch či v avokáde.

Vláknina

Ovocie a zelenina nehrajú dôležitú úlohu iba pri príjme vitamínov a minerálnych látok, ale takisto pri príjme dostatočného množstva antioxidantov a vlákniny. Tá sa stará o kvalitnú mikroflóru v črevách, čím priamo ovplyvňuje aj náš imunitný systém. Okrem ovocia a zeleniny ju nájdete napríklad v orieškoch, semienkach, strukovinách či obilninách.

2. Dôležitý pitný režim

O dodržiavaní pitného režimu ste už isto počuli. Ako to súvisí s imunitou? Dehydratácia spôsobuje nielen známe bolesti hlavy, ale taktiež problémy s trávením, čím nás oslabuje. Následkom toho sme náchylnejší na rôzne bakteriálne a vírusové ochorenia.

A koľko by sme mali počas dňa piť? Odporúča sa vypiť aspoň dva litre tekutín denne, najlepšie vo forme čistej vody či nesladených bylinných čajov.

3. Pravidelný pohyb

Čo takto vymeniť schody za výťah či auto za bicykel? Už len pravidelné prechádzky vám vedia v budovaní imunitného systému výrazne pomôcť. Pobyt na čerstvom vzduchu je v hocijakom ročnom období to najlepšie, čo pre seba môžeme urobiť. A to nehovoríme o udržiavaní si kondície a optimálnej hmotnosti.

4. Dostatok spánku

Vplyvom spánku na náš imunitný systém sa zaoberá množstvo výskumov. Nejedna štúdia potvrdzuje, že spánok je pre iniciovanie imunitných reakcií obzvlášť dôležitý a jeho dostatočný príjem vedie k dlhotrvajúcej imunologickej pamäti.

V ďalšej štúdii zase zistili, že spánok kratší ako 6 hodín vedie k väčšej náchylnosti k ochoreniam, napríklad aj k obyčajnej nádche. Doprajte si preto každý deň dostatok spánku a nezabudnite aj na primeranú teplotu v izbe, ktorá by mala byť okolo 20 °C.

5. Vyhýbanie sa stresu

Ako posledný tip si povieme o tom, ako si udržať optimálnu pohodu. Pretože chronický stres taktiež nabúrava rovnováhu imunitného systému. Ak vás trápi neustály stres, pomôcť vám môžu meditácie, obľúbené koníčky či fyzické aktivity, ako napríklad joga. Prečítajte si dobrú knihu, stretnite sa s priateľmi, prosto čokoľvek, pri čom zabudnete na všetko, čo vás stresuje.

Vaša imunita – ako ju budujete?

A ako budujete váš imunitný systém vy? Máte ďalšie tipy, ktorými si upevňujete zdravie? Dajte nám o nich vedieť.